ילדות בשטח ההפקר

שכונת מוסררה – ערש הולדתה של תנועת "הפנתרים השחורים".

בתערוכה זו אנו חוזרים אל ילדותו של הדור שהוציא מתוכו את תנועת המחאה החברתית הבולטת והטעונה: אל בית הספר ויחס הממסד, אל הבית והמשפחה, אל הרחוב והמשחקים, אל גן העדן והגיהנום של ילדות והתבגרות בשטח ההפקר.
בתערוכה מציגים יוצאי השכונה, שגדלו ויצרו בה, לצד בוגרי בית הספר מוסררה: אמנים שהוזמנו להגיב וליצור על-פי החומרים שנאספו בתחקיר. העבודות עצמן נעות בין האמנותי והאישי, בין ארכיון היסטורי לבין פרשנות של מסמכי וסיפורי העבר:

פתיחת התערוכה: 08.12.2011 נעילת התערוכה: 16.02.2012

אוסף מוסררה  ילדות בשטח ההפקר

 

לגדול בשכונת מוסררה בשנות החמישים והשישים: מה זה אומר להיות ילד בשכונה שהצפיפות בה נמדדה לא רק במספר הנפשות לחדר, אלא גם במספר הנפשות החולקות אותה מיטה? איך זה נראה כשמגרש המשחקים הוא ביצה בשטח ההפקר מתחת למוצבי הלגיון הירדני? כיצד התנהלו הלימודים בבית הספר החרדי שהוקם בשכונה, וכיצד השפיע הדבר על הילדים והילדות שלמדו בו, ועל אלה שנשרו ממנו בגיל מוקדם כל כך?

שכונת מוסררה, ערש הולדתה של תנועת "הפנתרים השחורים". בתערוכה זו אנו חוזרים אל ילדותו של הדור שהוציא מתוכו את תנועת המחאה החברתית הבולטת והטעונה: אל בית הספר, אל הבית והמשפחה, אל הרחוב והמשחקים, וגם אל יחס הממסד. אל גן העדן והגיהינום של ילדות והתבגרות בשטח ההפקר.

בתערוכה מציגים יוצאי השכונה, שגדלו ויצרו בה, לצד בוגרי בית הספר מוסררה: אמנים שהוזמנו להגיב לחומרים שנאספו בתחקיר וליצור על פיהם. העבודות עצמן נעות בין האמנותי לאישי, בין ארכיון היסטורי ובין פרשנות של מסמכים וסיפורים מן העבר:

אלי אבן (אבו) יליד השכונה, חוזר אל תצלומי ילדים שצילם בשכונה בשנות השבעים כסטודנט בבצלאל; תצלומים של יצחק סעד ז"ל – צלם ירושלמי ותיק שסייר רבות בשכונה, ותיעד את החיים בה בשנות השישים – חושפים את הסביבה ואת תנאי החיים בשכונה; ליאב צברי, ראש המחלקה לאנימציה במוסררה, יצר סרטון אנימציה תיעודי על פי סיפורו של משה אמויאל, יליד השכונה ופעיל בפנתרים השחורים; קוקו דרעי פורש את זיכרונות הילדות שלו בסרט תיעודי קצר שצילם אבי דבאח. יפית ראובני ויניב קוריס, בוגרי המחלקה למוסיקה חדשה יצרו עבודות אודיו המבוססות על קטעי שיחה ושירה של תושבים בשכונה, והעניקו לתערוכה את הפסקול שלה; מיכאל נידם, יליד השכונה, צילם בגיל 16 סרט עלילתי קצר, בהפקה נטולת אמצעים ובגילומם של הנערים והנערות בשכונה, הסרט שצולם במצלמת 8 מ"מ, ללא קול, מוצג כאן לראשונה; איציק הרוש בוגר בית הספר, יצר סדרה של צילומים בהשראת סיפורי ילדות שבה אימץ נקודת מבט ילדית בפרספקטיבה מאוחרת; מאיר (מירו) ממן מתעמת עם עברה הטעון של המשפחה, בסרט תיעודי עם אביו ציון ממן, שגדל בשכונה; בסרט תיעודי ובסדרה של מסמכים רשמיים שנמצאו בגנזך המדינה ובארכיון העירייה, מוצג סיפור השכונה מבעד לעיני הממסד, סיפור שלעתים מצטלב ומאמת את הסיפור האישי של תושבי השכונה, ולעתים מתנגש ומתעמת עם הזיכרונות ועם המטען הפרטי.

קרא עוד

סרטים

קוקו

סרט תיעודי קצר בהשתתפות קוקו דרעי.
צולם במוסררה 2011, במסגרת פרויקט "אוסף מוסררה".

בימוי צילום ועריכה
אבי דבאח

קוקו (יעקב) דרעי, נולד ב-1953 במוסררה, גדל בשכונה ולמד בבית ספר בית יעקב, היה פעיל בפנתרים השחורים. גר בשכונה עד היום בבניין בו נולד.

נערי הפרברים - סרט 8 מ"מ

סרט עלילתי קצר שצולם במוסררה בשנת 1962 במצלמת 8 מ"מ ללא קול.

 

בימוי, צילום והפקה
מיכאל נידם

משתתפים
אלי אבוטבול, מוטי אברג'ל, אלי בהלול, ברטו דיין, עמי דנון, יוסי מרציאנו, דינה ממן, חיים ממן, ציון ממן, מיכאל נידם, שלמה נידם, מרים נידם, יוסי דוד שושן ז"ל, יעקב שטרית.

 

חתול שחור

סרטון אנימציה קצר עפ"י סיפורו של משה אמויאל, יליד שכונת מוסררה, ופעיל בפנתרים השחורים.

אנימציה
ליאב צברי, הופק במסגרת פרוייקט "אוסף מוסררה".

 

מסמכים

שמע

אינת עומרי

יפית ראובני
מיצב סאונד (7:42)

"כשפגשתי בהן, נשות מוסררה, בנות הדור הוותיק, הן לא רצו לספר לי את סיפורי עלייתן, ואף לא סיפורי מהפכה ומחאה. הן – שנישאו בשידוך בגיל צעיר כל כך, לגבר שלא הכירו, אותו לעיתים למדו לאהוב, ביקשו לשיר שירי אהבה."

 

דמדומים

מיצב סאונד – יניב קוריס, 2011

משתתפים בעבודה: קוקו דרעי, מאדלן ואנונו

על העבודה: "בזיכרונותיהם של ילדי מוסררה שטח ההפקר מצטייר כגן-עדן של ממש. איזור ירוק-עד עם עשב גבוה וקנים, פירות וירקות הגדלים בר ובתים נטושים שאליהם ניתן להיכנס כדי לחפש 'מציאות'… מגרש משחקים מושלם, וחשוב מכל, 'ארץ לעולם לא' שבה ניתן לחלום ולשחק ללא נוכחותם של מבוגרים. אלו נרתעו מלהיכנס לשטח ההפקר מאימת הצלפים הירדניים והסכנות התברואתיות הטמונות בו, שכן אותו גן העדן, הביצה אשר בלב שטח ההפקר, נוצר מזרימת מי-הביוב של 'חצי ירושלים', כפי שאומר קוקו המבוגר בקול של ילד ועיניים בורקות שכולן הגזמה ילדותית אופיינית.

'דמדומים' מחבר קטעי זיכרונות של ילדי השכונה עם דגימות של מנועי מקררים (שחלקן עברו מניפולציות להדגשת תדרים שונים בגוון הצלילי שלהם) כדי להפגיש מזווית בוגרת את זיכרונותיהם של הילדים ממוסררה עם זיכרון משלי: קריאה בעיתון, כילד, של כתבות על ילדים שהלכו, כמוני וכמו ילדים אחרים, לשחק בעיי-הפסולת שליד הבית. אלא שהילדים שקראתי עליהם בעיתון נלכדו ונחנקו למוות בתוך מקררים ישנים, שאסרו מאז את ייצורם. כמו קוקו וכמו מדלן, זה לא מנע ממני להפסיק לשחק בעיי-הפסולת שליד ביתי."

 

יניב קוריס